پمپ لجن کش از نظر عملکرد شباهت بسیاری با پمپ کف کش دارد. اما تفاوت عمده‌ی پمپ لجن کش با پمپ کف کش در میزان توانایی انتقال سیالات یا ذرات معلق و جامد است. پمپ لجن کش در گروه پمپ‌های گریز از مرکز قرار دارد. برای خرید پمپ لجن کش ابتدا باید دقت کنید که این پمپ‌ها از دسته‌ی موتور پمپ‌های مستغرق سانتریفیوژ هستند. پمپ لجن کش با توجه به نوع برق مصرفی در دو نوع تک فاز و سه فاز طبقه بندی می‌شوند. تفاوت این پمپ‌ها با یکدیگر بیشتر به نوع الکتروموتور به کار رفته در ساختار دستگاه بستگی دارد.

انواع پمپ لجن کش

برای طبقه بندی انواع لجن کش به معیارهای مختلفی وجود دارند که بر حسب هر کدام از فاکتورها پمپ لجن کش را دسته بندی می‌کنند. لجن کش‌ها در دو دسته کلی لجن کش شناور و لجن کش عمودی طبقه بندی می‌شوند.

لجن کش شناور (لجن کش مستغرق)

لجن کش شناور یا همان مستغرق، از استاندارد IP68 برخوردار است که منجر به ضد آب بودن این نوع پمپ می‌شود. بنابراین پمپ لجن کش می‌تواند بدون هیچ مشکلی درون آب به صورت شناور قرار گیرد. الکتروموتور به‌کار‌‌رفته در ساختار لجن کش شناور، کاملا آب بندی شده‌است به همین دلیل عبور سیال از اطراف الکتروموتور هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. خنک شدن الکتروموتور موجود در ساختار لجن کش منجر به خنک شدن آن و افزایش عمر و بازدهی الکتروموتور می‌شود.

لجن کش عمودی (ورتیکال)

در این نوع لجن کش‌ها، الکتروموتور در ارتفاع مورد نظر و در خارج سیال قرار دارد و پمپ در داخل سیال غوطه ور است. این دو از طریق عامل کوپلینگ به هم وصل هستند؛ در نتیجه به راحتی می‌توان الکتروموتور را در صورت نیاز از آن جدا کرد.

انواع لجن کش بر حسب ساختار

پمپ لجن کش را می‌توان بر حسب ساختار به دسته‌های پمپ لجن کش ساده، پمپ لجن کش فلوتردار، پمپ لجن کش برقی ضد انفجار و لجن کش بادی یا همان پنومانیک طبقه‌بندی کرد. جالب است بدانید لجن کش برقی ضد انفجار یا همان EX، از برند اروپایی است و برای انتقال سیالات شیمیایی و اشتعال زا استفاده می‌شود. پمپ آب لجن کش ضد انفجار دارای بدنه‌ی مقاوم و جنس آن از چدن است که با برق سه فاز کار می‌کند. لجن کش فلوتردار نیز دارای قطع کن برقی است. دو نوع دیگر از پمپ لجن کش وجود دارد که خازن داخل و خازن بیرون نامیده می‌شود.

انواع الکتروپمپ لجن کش از لحاظ نحوه خنک کاری

  • الکتروپمپ لجن کش آب خنک
  • الکتروپمپ لجن کش روغن خنک

اصطلاح آب خنک و روغن خنک در الکتروپمپ لجن کش به ماده خنک کننده الکتروپمپ بستگی دارد. در الکتروپمپ آب خنک، وظیفه‌ی خنک کردن موتور بر عهده‌ی آب است. اما در الکتروپمپ روغن خنک، برای سرد کردن الکتروموتور از روغن استفاده می‌شود.

 انواع لجن کش از لحاظ پروانه یا پوسته و از لحاظ شکل

  • لجن کش تک کاناله
  • لجن کش دو کاناله
  • لجن کش پروانه نیمه باز
  • لجن کش پروانه باز
  • لجن کش پروانه ورتکس

انواع لجن کش از لحاظ نحوه نصب

لجن کش ثابت
لجن کش متحرک

جهت جا به جایی آب شور لجن کش با بدنه و پروانه برنجی به صورت سفارشی قابل ارایه است.

مشخصات فنی پمپ لجن کش

جنس بنده پمپ لجن کش: استنلس استیل، چدن و برنز
جنس پروانه لجن کش: استیل، چدن و برنج

کاربرد پمپ لجن کش

از کاربردهای پمپ لجن کش می‌توان به انتقال و پمپاژ فاضلاب صنعتی، فاضلاب خانگی و دیگر سیالات دارای ذرات معلق و جامد اشاره کرد. پمپ لجن کش این قابلیت را دارد تا به سنسورهای حرارتی، روغن، بی‌رینگ، آب و رطوبت تجهیز شود و این ویژگی به توان نامی محصول وابسته است.

انتقال و جابه جایی مایعات دارای ذرات جامد مانند الیاف بلند
انتقال و جابه جایی سیالات دارای ذرات سایشی
انتقال و جابه جایی فاضلاب صنعتی
انتقال و جابه جایی آب آلوده
انتقال و جابه جایی آب گل آلود
انتقال و جابه جایی سیالات حاوی آب و گاز
انتقال و جابه جایی لجن پساب صنعتی مخلوط با آب
انتقال و پمپاژ در خمیر کاغذ و صنعت فولاد سازی